Visie

HUISWERKenzo biedt een veilige omgeving en een duidelijke structuur, waardoor we je helpen je te ontplooien tot een geslaagd individu, op school en daarbuiten, nu en later. We kijken niet alleen naar je schoolwerk maar ook naar wat je buiten je school doet. Naast je huiswerk moet je tijd overhouden voor sport, muziek, vrienden of andere hobby’s. We geloven dat als het op school goed gaat, het daarbuiten ook beter gaat.

Er wordt bij HUISWERKenzo in kleine groepen gewerkt (maximaal zes leerlingen per begeleider) zodat er voldoende tijd en aandacht voor alle leerlingen is. De begeleiders zijn jonge studenten. Ze hebben relatief kort geleden zelf de middelbare school afgerond en zijn dus goed op de hoogte van de stof en de laatste leermethoden. Daarnaast staan ze door hun leeftijd dicht bij de leerlingen. Ze laten zien dat studeren leuk en interessant kan zijn en vormen daardoor voor veel leerlingen een voorbeeld. De begeleiders weten goed hoe ze leerlingen kunnen motiveren om aan het werk te gaan.

Waarden

Wat zijn de kernwaarden van HUISWERKenzo en hoe werken we daar aan?



Betrokken


We tonen oprechte interesse in leerlingen. De begeleiders zijn gemotiveerd om het beste uit de leerling te halen. Bij het overhoren en nakijken van huiswerk wordt er ook gekeken naar welke methode bij de leerling past en hoe hij of zij het beste uit zichzelf kan halen.

Eerlijk

Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van hun huiswerk en proefwerken. Hierbij is het belangrijk dat ze dat eerlijk doen. Wanneer ze zeggen dat ze geen huiswerk hebben, kunnen we ze niet helpen. Door ze die verantwoordelijkheid te geven, voelen ze zich serieuzer genomen en zijn ze eerder bereid om aan het werk te gaan. Bovendien biedt het een stukje vertrouwen. Wij vertrouwen de leerlingen en daaruit spreekt dat ze ons ook kunnen vertrouwen. Als zij eerlijk zijn naar ons, zullen wij ook altijd eerlijk terug zijn.



Gelijkwaardig


Elke leerling is uniek. Maar de ene leerling is niet beter dan de andere. Bij HUISWERKenzo wordt iedereen gelijk behandeld, of ze nu op de Mavo, de Havo of het VWO zitten, in de brugklas of al examen doen. Voor elke leerling is tijd en aandacht.


Positief

Iedereen kan leren. De één heeft er alleen meer moeite mee dan de ander. Bij HUISWERKenzo benaderen we de leerlingen op een positieve manier waardoor we hun eigenwaarde stimuleren. Een verbetering in het zelfvertrouwen leidt vaak tot betere cijfers.

Veilig


Bij HUISWERKenzo vragen we niet alleen naar het huiswerk maar we tonen ook interesse in de leerling door te vragen hoe zijn of haar dag is geweest en hoe het op school gaat. Daarbij zijn zowel de positieve als negatieve verhalen van belang. We proberen een sfeer te creëren waarbij de leerling zich veilig voelt om alles te kunnen vertellen.

Kwaliteiten

Wat zijn de kernkwaliteiten van HUISWERKenzo en hoe kun je die herkennen?



Zelfredzaam


Leerlingen worden begeleid bij het maken van hun huiswerk maar we maken het huiswerk niet voor ze. We geven ze handvatten zodat ze zelf aan de slag kunnen. Ze leren hoe ze moeten leren zodat ze het thuis en in de toekomst zelf toe kunnen passen.



Huiselijk

HUISWERKenzo is geen school en het is ook geen thuis. We bieden een ruimte die daar tussenin ligt: een ruimte met een huiselijke sfeer waar (aan school) gewerkt wordt. Het is een plek waar leerlingen zich prettig voelen en waar ze rustig aan de slag kunnen. Er werken geen leraren (op een uitzondering na, die de regel bevestigt) maar jonge mensen waar leerlingen eerder iets aan durven te vragen.



Motiverend


Als een leerling even geen zin meer heeft dan is er altijd iemand in de buurt die hem of haar weer op weg helpt. Samen nog eens de stof doornemen of toch die moeilijke som doorspreken, helpt om weer aan de slag te gaan. Ook stellen de begeleiders stimulerende vragen waardoor leerlingen gedwongen worden zelf na te denken hoe ze iets leren. Op die manier krijgen ze weer zin om te leren.


Structuur

We helpen leerlingen door samen met ze een dagplanning te maken voor het huiswerk. Wat moeten ze maken en in welke volgorde? Daarnaast helpen we ze met de manier van leren. Hoe moeten ze het leren en maken van proefwerken aanpakken? We helpen ze stapje voor stapje zodat ze niet alleen leren hoe ze iets structureel moeten aanpakken maar zodat ze ook de structuur van de stof leren te begrijpen.



Deskundig


De begeleiders van HUISWERKenzo zijn studenten aan verschillende universiteiten met uiteenlopende studies. De ene begeleider is goed in de exacte vakken en de ander juist in talen. Door meerdere begeleiders per dag bij HUISWERKenzo aanwezig te hebben, is er altijd een keur aan deskundigheid aanwezig.